Raskausmatkani osa 3 - Henkinen läpikäyminen

Meille mieheni kanssa kolmannen lapsen "hankkiminen" on ollut kysymysmerkkinä jo useamman vuoden ajan. Meidän kahdella ensimmäisellä tytöllä on ikäeroa 4v 9kk aivan syystä menettäessäni aviopuolisoni 9.5 vuotta sitten esikoiseni ollessa 6kk. Tapasimme nykyisen mieheni kanssa esikoistyttäreni ollessa 2v 9kk (6/2015) ja menimme naimisiin 5/2016. Ensimmäisen yhteisen lapsemme saimme 6/2017, eli aika pian naimisiin menomme jälkeen. Aika nopeaa settiä, mutta meille selkeää. 

Pienet 💜

Kun mä huomasin olevani raskaana, se aiheutti todella isot myllerrykset mun mielessä. Olin tämän vuoden alussa hyvin puhki ja isojen muutosten vuodet painoivat taustalla menneisyyden muiden käsittelyjen lisäksi. Keväällä aloittamani uusi työ toi kuitenkin monella tapaa tervetullutta uutta ja työssä mun on ollut helppoa olla innokas sekä energinen oma itseni, vaikka aloitus ei mikään kevyt ollutkaan. Silti työ on tuonut elämääni niin paljon hyvää.

Raskauden ensimmäiset ajatukset olivat varmaan: "Miten me jaksetaan? Kaikkiko täytyy aloittaa alusta? Miten meidän parisuhde kestää? Koska me päästään elämään myös meidän parisuhdetta, eikä vaan pikkulapsiarkea erilaisine muutoksineen, jossa väsymys sekä hermot ovat koko ajan tiukilla? Eihän meillä ole enää tyyliin mitään vauva tavaroitakaan. Ja lisäksi mä en oo enää yhtään siinä vauvamoodissa ja oon jo niin vanhakin (joo en ole vanha, mutta tämä oli tunne, koska olen jo 10 vuotta ollut äiti ja matka on tuntunut pitkältä). 

2017

Erilaisia tunteita riitti. Mutta tosi hyvä näin. Oon just tämmöinen ennakkoon käsittelijä. Tähän elämä on mut opettanut. Mä pohdin, mietin ja käsittelen asioita tosi paljon ennakkoon, niinpä kun asia koittaa, olen siihen valmis. ❤️ Mä en yhtään tykkää epäaitoudesta, enkä pysty tekemään asioita feikisti. Toki nyt jotain pientä, esim. kehun lapseni piirrutuksia ja tekemisiä joka ikinen päivä, vaikkei laatu olisikaan ykkösluokkaa. Mutta ehkä tajuutte pointin. 

Lapsi asiat ovat kyllä hyvin syviä ja henkilökohtaisia. Toiset eivät saa lapsia, vaikka kuinka haluaisivat, toisille niitä tulee yllinkyllin. Jokainen lapsi on lahja, mutta silti on ok kokea voimattomuuden tunteita ja tutkiskella omia voimavaroja. Vanhemmuus on hyvin suuri vastuu, joka kestää läpi elämän. Lisäksi, jos lapsia on jo useita, tietää jo hieman mitä voisi olla tulossa, vaikka jokainen lapsi omanlainen yksilönsä onkin. 

💗💗💗

Tällä hetkellä mulla on menossa raskausviikko 23 ja ajatukseni vauvan tulon suhteen ovat jo aika positiivisia. Oikeastaan potkut ja muljuamiset vatsassani tuntuvat aika ihanilta. Taidan oikeasti aidosti pikkuhiljaa rakastua tuohon veitikkaan, vaikken häntä ole vielä tavannutkaan. Toki on päiviä, että asia hieman ahdistaa ja pelottaa, mutta pääpaino on positiivinen. Ehkä enemmänkin mua kuormittaa kaikkien tavaroiden hankkiminen, kuin se itse vauva. Oon myös miettinyt, että voisiko tämä olla sellainen "eheyttävä" äitiysloma, kun aiemmat ovat olleet sen verran traumaattisia? Toisaalta mietin, mitenhän viihdyn sitten kotona? No, sen näkee sitten, turhaa näitä asioita on ennakkoon stressata.


Omalla tavalla aivan odotan synnytysmatkaa, se on kaikessa kivuissaan aivan uskomaton. On myös ihana nähdä, kuinka innoissaan tytöt ovat vauvan tulosta. Esikoisella ja "Jeppi"-vauvalla ikäeroa tulee reilut 10 vuotta ja toisen lapsen sekä vauvan väliin 5 v 7kk. Oon myös ymmärtänyt sen, ettei homma todellakaan ala alusta, vaan tämä 10 vuoden matka äitinä on jo käyty läpi kaikkine iloineen sekä haasteineen ja uusi vuosikymmen on alkanut, todennäköisesti tammikuussa kolmen lapsen äitinä. 💗💗💙 Kiitollisuus tästä!!! 🙏

Kohti uusia kuvioita! 😇👊

Millaisia ajatuksia raskaus on muissa tulevissa äideissä saanut aikaan? 

Kommentit

  1. Ihana kirjoitus! Täsmälleen samoja asioita olen käynyt läpi. Oma jaksaminen, parisuhde.... Ja meilläkään ei ole enää mitään vauvan tarvikkeita! Mutta, olin siis aika syvissä vesissä näiden ajatusten kanssa kesällä. Vaikka ymmärrän, että jokainen lapsi on lahja. Mulla ehkä korostui se pelko alusta aloittamisesta, esikoinen on nyt 8 v, ja olen jo tottunut helppoon elämään... 😊 Hänen varhaisvuotensa ei myöskään olleet mitään helppoja. Mutta tuo oli aivan huippu näkökulma, ettei tässä oikeastaan enää mitään alusta aloiteta! Kaikki on koettu jo kerran. Ainoa mihin en voi yhtyä, on tuo synnytys... Sen kohdan voisin skipata kokonaan 😝

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä myös palaa muistoja mieleen viime äitiyslomasta, kun esikoinen oli 5v ja sit vauva ja kuinka tiukkaa se oli, lisäksi nousi traumat aiemmasta äitiyslomasta prosessoitavaks taas uudella lailla ja olin henkisesti jotenkin tosi lujilla. Jospa nyt ois edes jotenkin sitten tasaisempaa ❤️ vaikka tasaisempaa elämää tässä on odoteltu jo aika kauan 😅

      Poista
  2. Ja siis positiivisemmalla mielellä täälläkin jo ollaan, tottakai on huonojakin päiviä edelleen, varsinkin jos on kovin huonovointinen fyysisestikin....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa, että samaistumista löytyy! Haha ja joo, en mä nyt synnyttämistä rakasta ja vähä jännää miten tää kolmas menee, mutta on siinä jotain tosi hienoa siinä matkassa 😊 meillä ei sinänsä "helppoon" elämään ole vielä päästy kun 10 ja 5v ovat, mutta tottakai omalla laillaan helpottanut ja mua hirvittää se vauvan sitovuus sekä oman ajan vähyys taas. Ja ylipääätää töistäkin pois jääminen, on siinä omat ihanat juttunsa, että miten sit kotona menee. En täällä etelässä ole koskaan ollut kotona lapsen kanssa, niin sinänsä vieraista. Eiköhän se siitä omalla painollaan lähde. 😊

      Poista
    2. Oho meni nuo kommentit vähä väärin päin, mutta tuleepa asiat ilmi 😄😊

      Poista
  3. Niinpä, se oman ajan vähyys taas.... 🙈 Ja kotona olo. Mutta, jospa tää aika yllättäisi nyt positiivisesti meidät molemmat! Seesteisyydellä ja tasaisuudellaan ♥️

    VastaaPoista
  4. Tuo oli kyllä hyvin sanottu, että kun asioita käy läpi vähän kaikista suunnista etukäteen, niin on sitten valmis kun asia tapahtuu. Koen itse olevani samanlainen.

    Kovasti tsemppiä tulevaan ja ihanaa raskaus/vauva-aikaa! <3

    VastaaPoista
  5. Miten muuten olet Kaisa saanut nukuttua? Vaikuttaako sulla raskaus uneen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pääasiallisesti ihan hyvin, mutta viime yö oli juuri todella huono, ehkä 2-3 h katkonaisesti unta ja täällä aamuvuorossa töissä. Aika kaamea olo. Mites sulla? Oletko instagramissa tai Facebookissa? 😊Sieltä pystyy seuraamaan aktiivisemmin juttujani, ei meinaa aika riittää laittaa lisäksi tänne blogiin.

      Poista
  6. Minä olen ollut somesta poissa jo useamman vuoden 😬 mutta juu, mulla on käynyt ihan samalla tavalla kuin viime raskaudessa, eli unet ovat kaikonneet tyystin... Viime yökin juuri parin tunnin unilla. Ja töissä pitäisi jaksaa 😪

    VastaaPoista
  7. Hei Kaisa, miten menee? Joudun tätä kautta laittamaan viestiä, kun en ole instassa 😬 Joko vauva on syntynyt, onko kaikki hyvin? Minulla käynnistys seuraavana maanantaina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Harmi kyllä kun et ole instassa, sielä julkaisen tosi usein ja tarinoissa päivittäistä elämää. En ole jaksanut tänne päivitellä, kun menee nyt jo instagramiin sekä Facebookkiin. Mutta meille syntyi vauva 14.1, eli 39+0! Mulla oli epäilys lapsiveden tihkumisesta ja mentiin varalta se tsekkaamaan, sitähän se oli! Niinpä jouduttiin aivan yllättäen aloittaa käynnistys samantien. Oli kyllä rankin synnytys kaikista kolmesta ja kipu meni yli, vaikka kova kipukynnys mulla onkin. Eteni lopulta sitten sen verran vauhdilla ettei kivun lievitykseen ehditty reagoida. Mutta loppu hyvin ja terve poika syntyi 3.18 yöllä, painoa 3200g ja 50 cm! 😊 Hän on niin suloinen ja valloittava kyllä! 💙 Jos haluat enemmän viestiä tms niin laita vaikka sähköpostilla puhelinnumerosi tms. Tsemppiä käynnistykseen! Miten olet voinut?

      Poista
  8. Voi, Onnea ja siunausta! Sulla on nyt se pahin ohi sitten, ja voit vain nauttia vauvasta ❤ Minkälainen olo nyt synnytyksen jälkeen? Kova hormonimyrsky?🙂

    Ymmärrän hyvin ettet jaksa tänne enää päivitellä. Mun pitäisi siirtyä nykyaikaan ja tehdä se instatili. Mun sposti on maria.sadeharju@gmail.com. Voidaan sitäkin kautta vaihtaa ajatuksia nyt toistaiseksi.

    Mullakin on tosiaan maanantaina käynnistys, olisivat käynnistäneet jo torstaina, mutta halusin vielä viikonlopuksi kotiin. Syynä käynnistykseen tämä mun ikä, ei anneta mennä yliaikaiseksi. Mua pelottaa juuri se kipu ihan kamalasti. Pelottaa oikeasti niin paljon, että melkein haluaisin sektion, vaikka sille ei mitään muuta syytä olekaan. Onko käynnistetty synnytys siis kivuliaampi vielä? Millä käynnistivät ja onko sulla antaa mitään vinkkejä nyt tulevaan? Mun kipukynnys on tooosi matala.....

    VastaaPoista
  9. Ja miten pitkään synnytys kesti?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä laitan sulle sähköpostilla mun puhelinnumeron, laita mulle viestiä whatsapissa, niin saan sun. Siellä helpompi viestiä. 😊 Laitan sulle ääniviestillä vinkkejä.

      Poista

Lähetä kommentti

Olisi mahtavaa, jos kirjoittaisit jotain kommenttia/ajatustasi alle! :)