7. Vajaa kolme vuotta kulunut


Uudenvuoden vaihde on usein ihmiselle aikaa, jolloin pohditaan mennyttä vuotta sekä mietitään, mitä uusia kuvioita tai lupauksia olisi hyvä omaan elämäänsä tehdä. Itselleni vuosi 2016 toi monenlaisia muutoksia elämään. Muutokset olivat odotettuja ja toki samanaikaisesti myös hieman hämmentäviä, koska elämäni pääkohdat muuttuivat taas täysin.

Mielestäni erilaiset oivallukset omassa elämässä ovat todella hyviä, rakentavia ja eteenpäin vieviä. Välillä saattaa mennä tovikin aikaa elämän rullaillessa eteenpäin ja yhtäkkiä tulee jostain syystä oivalluksen hetki, jolloin jotkin kauankin sekamelskassa olleet asiat mielessä vain loksahtavat paikalleen. Ne ovat timantti hetkiä. 

Alla on kirjoittamani teksti facebookista tammikuulta 2016, juuri tällaisen "oivallushetken" tullessa. 



”Olin ekaa kertaa hiihtämässä tänä talvena. Oli tosi ihana ja eheyttävä hiihto. Aurinko paistoi ja ladut oli hyvässä kunnossa. Menin lopuksi Niuvan rannasta jäälle hiihtämään. Päätin ottaa kuvan siitä maisemasta. Spotifysta kuulokkeista kuului samalla Johanna Kurkelan - rakkaus tekee vapaaksi laulu. Kun mä katsoin ottamaani kuvaa, alkoi mulla kyyneleet valumaan ja iski muistoihin niin vahvasti se, kuinka vajaa kolme vuotta sitten samalla tavalla tässä kohdassa katsoin taivaalle ja istuin pyörätuolissa onnettomuuden jälkeen jalka sekä paikat murtuneena. Mun äiti oli silloin mut sinne pyörätuolilla tuonut termarikahville ja puoli vuotias Ella oli mukana. Muistan sen hetken, kuinka paljon mua koski, mutta kuinka vahvasti mä uskoin silti siihen, että Jumala pitää meistä huolta ja me selvitään tästä!! Hitsi vie me selvitään! Ja me ollaan selvitty sekä voidaan jatkaa selviytymistä! Ja Jumala ei jättänyt mua yksin. Mä olin vajaa 2.5 vuotta yksin Ellan kanssa, mutta sen ajan mä tarvitsin. Silloinkin sain löytää ihania uusia ystäviä. Jumala kuitenkin johdatti mun ja Ellan elämään jotain niin parasta, täysin meille tarkoitettua sekä sopivaa. 

Olen Mikusta tosi kiitollinen ja siitä, että me saadaan yhdessä mennä eteenpäin tätä elämää johdatuksessa uskoen sekä luottaen siihen, että Jumalalla on meille juuri se oikea suunnitelma! Mutta samalla kuitenkin tietäen, ettei meidän todellakaan tarvitse olla ”valmiita” tai täysin eheitä, vaan voidaan olla juuri niin rosoisia ja epäonnistuvia kuin olemme, mutta silti rakastettuja. Eikä se oo hyvän elämän määritelmä, että oltaisiin aina onnellisia ja iloisia, vaan suruja sekä kipuja tulee ja menee, mutta meitä jokaista kannetaan. 🙏

Oon ollu tän alkuvuoden aika tunnemylläköissä (tunne-järki taistelua) ja suoraan sanottuna oon vähätellyt itseäni sekä mihin olisin kykenevä ja ajatellut etten olisi arvokas. Lisäksi oon ollut tosi vaativa itselleni. Mutta tajusin nyt just tuolla hiihtämässä että ne kaikki ajatukset itsestäni ovat olleet niin vääriä höpötyksiä ja oon muutenkin vähätellyt niin suuresti tätä kaikkea mitä nämä viime vuodet ovat pitäneet sisällään. Jotenkin sitä minuutta on päästy nyt karrikoimaan, mutta nyt selkeästi tajusin monia asioita ja on niin vapaa olo! Jotain möykkyä murtui mun sisältä pois. Me kaikki ollaan arvokkaita ja se arvo ei todellakaan riipu siitä, mitä kaikkea me saavutetaan tai tehdään, vaan se riittää kun me vaan ollaan olemassa! Jokaiselle meille on se oma juttunsa, eikä ketään jätetä siitä kelkasta penkkaan.

Haluan sanoa teille kaikille rohkaisuksi, että te selviätte asioistanne! Aivan varmasti. Välillä menee lujaa ja tuntuu, ettei voi mitenkään tästä selvitä, mutta ei anneta tän maailman meitä latistaa. Silloin kun mulla oli kaikista vaikeinta, niin se rohkaisuiden ja rakkaudenosoitusten kuuleminen teiltä kaikilta merkitsi mulle niin suunnattoman paljon! Ette uskokaan mitenkä paljon. Joten kiitos jokaiselle joka on jollain lailla ollut läsnä mun viime vuosissa, vaikka edes ajatuksen tasolla hetkellisesti. Olkaa kaikki siunattuja sekä rakastettuja!💗”


Yläkuva keväältä 2013, alakuva 2016.

 
Olemme jokainen ihmeitä.



Muistan, kuinka tuona tammikuuna uudenlaisia prosesseja lähti käyntiin ja uupumus menneistä vuosista alkoi nostaa päätään. Olin kuitenkin äärettömän iloinen ja onnellinen uusista asioistani elämässä, kun nykyinen mieheni, jonka kanssa silloin seurustelin, muutti luoksemme Kuopioon. Se oli todella odotettu päivä. Ja alku menikin varmasti aika pitkälti huumassa siitä kaikesta onnesta, mitä se hetki piti sisällään. 💛




Kommentit