Juoksua, jumppia, salia vaikko mitä??

Muuttomme johdosta urheiluni tai urheilulajini eivät ole pystyneet olemaan samanlaisia kuin Kuopiossa asuessamme. Siellä kävin aktiivisesti Fressillä Lesmillsin ryhmäliikuntatunneilla, joista pidin valtavasti (bodyattack ja bodycombat ehdottomasti ykkösiä!). 

Mun urheilu ei tosiaan ole koskaan ollut kovinkaan tavoitteellista, paitsi kuin se, että olisin mahdollisimman hyvässä kunnossa ja pysyisin suht fittinä. Se on selkeästi muotoutunut myös mun identiteettiin ja ajatusmaailmaan, millaisena itse tahdon itseni nähdä sekä olla. Onhan se toki myös terveydellisesti hyvä olla kunnossa. Liikunta onkin kuulunut osaksi elämääni aina. 

Mulla on tällä hetkellä vuokrakortti Foreverille. Sillä pääsen käymään sekä Keravan että Järvenpään kuntokeskuksissa. Mutta "ongelmana" on se, että Foreverin ryhmäliikuntatunnit ovat hyvin erilaisia mihin oon tottunut. Ja se on meinannut rasittaa mua. Heh, joo onhan se hyvä opetella muutoksiin, mutta kun tuntuu, että niitä muutoksia on taas melkein joka ikisellä elämän osa-alueella, niin ei kaikesta tutusta ja turvallisesta tahtoisi luopua! Mä nimittäin oikeesti nautin älyttömästi täysillä vetämisestä jossain attack-tunnilla hiki lentäen. Sitten kun vielä oli hyviä ystäviä rivissä mukana vetämässä..

Nyt kuitenkin näillä mennään ja Forever oli valintamme lasten maailman vuoksi. Muissa paikoissa lasten hoidon mahdollisuus ei ole niin hyvä, kuin mitä Foreverilla. 

Kävin elokuussa jonkun 4 kertaa Forecross tunnilla, mikä on siis Crossfittiä ja tykkäsin siitä kyllä ihan. Hyvin erilaista, mitä oon tehnyt ja enemmän lihaskuntotyyppistä, kuin mitä attack tai combat ovat. Lisäksi, mun lihakset suuttuivat niistä aivan hulluna! Tottakai, kun tekee erilaista niin näin käy, mutta olipahan kokemus. Nyt oon jättänyt Forecrossit toistaiseksi ohjelmistostani pois, koska oon viikon päästä menossa Sipoonkorven polkujuoksutapahtumaan osallistujaksi, joten parempi keskittyä enemmän juoksutyyppisiin treenailuihin. 

Luontaista mulle on juosta, erityisesti polkujuosta tai käydä portaissa. Lisäksi tykkään pyöräillä varsinkin kesäisin. Nyt oon alkanut käymään myös spinning tunneilla Foreverillä spinningtauon jälkeen. Oon muuten aina ollut ihan mieletön spinninghikoilija!! 😅 Kun katson muita, heillä saattaa olla pari pientä hikipisaraa otsalla ja mä oon tuottanut lammikon pyöräni alle. Toki muutamia muitakin hikisiä tyyppejä on. Myös hikipyyhkeeni on kauttaaltaan märkä ja yksi vesipullo ei riitä 60 minuutin tunnille. Hahah. Noo, lähteepähän ainakin nesteet liikkeelle, eiks nii?

Kävin myös maanantaina ekaa kertaa "crossing flowride"-tunnilla ja kyllä mua huvitti, kun kuvittelin mielessä meneväni spinning tunnille ja siellä olikin crossareita sali täynnä! En oo koskaan nähnyt moista! Ihan ok tunti se oli, tosin salissa ei ollut viilennysjärjestelmiä varmaan lainkaan, eikä happikaan juuri enää kulkenut. Aivan kuin olisi saunassa husinut. 

Ryhmäliikunta vaihtoehdoista en vielä ole siis löytänyt tarpeeksi monipuolisesti mielenkiintoisia tunteja, siksi pohdinkin syksyn pimeyden ja sateiden tullessa, mitenkä treenailuja kannattaisi toteuttaa jatkossa? Varmasti juoksulenkit ja pyöräilyt jäävät vähemmälle. Mietin jo jopa, että täytyykö mun rueta punttia vääntämään ja lopettaa juoksutyyppiset harjoitteet täysin. Mutta ei se kyllä ole mua. Ainakaan luontaisesti. 

Mielelläni ottaisin vinkkejä vastaan muilta, jotka treenailee, että miten te treenailette ja oisko vinkkejä mulle??

Kuitenkin haluan pitää urheilua säännöllisesti osana elämääni ja toki mielekkyys sekä intohimo säilyy lajien ollessa mielekkäitä. Tällä hetkellä kyllä tiedän sen, että metsässä juokseminen ja ylipäätään luonnossa liikkuminen ovat osana mua. Pidän myös itseni haastamisesta urheilun saralla, silloin kun siihen on mahdollisuutta.

Olin viikko sitten Kuopiossa viikonlopun aivan itsekseni. Menin sinne junalla ja olipahan special kokemus olla yksin matkalla! Kävin ystäväni Satun kanssa polkujuoksemassa Kuopion hulppeissa metsissä. En ole koskaan juossut mitään superultramatkoja, vaan aiempi pisin lenkkini oli Rukalla 31km polkujuoksu tapahtumassa 5/2015. Oon urheillessani sellainen, että extemporeet sujuu yleensä parhaiten tai silloin ainakin yletyn pisimpiin suorituksiin. On nimittäin tylsempää lähteä lenkille ja ajatella "juostaanpa 33km", mutta jos alla on jo 25km, on matkaa hauskaa lisätä vielä lisää. 

Nyt olimme kuitenkin Satun kanssa miettineet jotain 4-5 tunnin kestoista polkujuoksulenkkiä ja niinpä meillä oli nestettä tarpeeksi mukana sekä myös energiaa matkassa. Opin kyllä tuolla lenkillä, että miten suuri merkitys nesteellä ja energialla todella on! 😁 Nää mun perinteiset "lähdenpä lenkille", missä ei ole vettä mukana ja matka pitenee suunniteltua pidemmäksi eivät välttämättä ole aina parhaita. Lenkillä et pysty enää muuta ajattelemaan, kuin vaan nestettä ja erilaisia mehukkaita syötäviä.

Viikko sitten takainen lenkkimme meni kyllä tosi hyvin ja olisi sitä jaksanut vielä vaikka enemmänkin. Tosin sisulla menon puolelle olisi kohta mennyt. 😉 Ei se ois kyllä haitannut. 


Kuopion upeita maisemia!

Lähtötäpinöissä





Loppukiri "maaliin"!
Oli kyllä voittajafiilis 33km polkujuoksun jälkeen vaikka omatoimilenkki olikin. Olisi kyllä Kuopio maraton ollut samana päivänä, missä monesti olemme puolimaratoneja vetäneet, mutta kyllä polkujuoksu voitti asfalttijuoksun mennen tullen! Varsinkin kun mulla oli NIIIIN ikävä tonne upeaan luontoon.💛

Selkeesti ulkolenkit ovat mun juttua ja aerobiset syketunnit ylipäätään. Tai ehkä ne on sitä mihin oon tottunut, oon mä valmis myös erilaisille muutoksille urheilun suhteen, täytyisi vaan löytää sopiva laji sekä tahti jolla toteuttaa sitä? Toki myös aikaa, jos työtkin tässä enemmälti alkavat. Varmaan mä testaan Forecrossia polkujuoksun jäädessä talven myötä vähemmälle. Saa nähdä.

Olisi huippua, jos kertoisit omia tyylejäsi urheilla tai jos sulla olisi mulle heittää vinkkejä?? 😊 Kuulisin niistä tosi mielellään!!

Ihanaa viikonloppua kaikille! 💛

Kommentit