Itsestään huolenpitäminen on elämänmittainen matka - Pieni tsemppi muistutus!

Mulle oma hyvinvointi on ollut aina tärkeetä. Paitsi että olen nähnyt sen hiukan suppeampana kokonaisuutena, lähinnä mikä liittyy liikuntaan tai ruokavalioon. Kun ikää on tullut lisää, esimerkiksi unen ja levon merkitys on noussut aivan uudelle levelille. Missä en kyllä vieläkään ole kovinkaan hyvä.

Ihminen on kokonaisuus. Se ei ole pikadieettejä tai hetkellistä itsestään huolenpitämistä, vaan kyse on elämän mittaisesta matkasta. Nuorena ei välttämättä niin tarkkaan tarvitse miettiä minkä verran liikkuu tai mitä syö, mutta se on kuitenkin äärettömän tärkeä pohja sille, miten kroppa jaksaa ja pystyy tulevaisuudessa. 

Elämässä on valtavasti esteitä oman hyvinvoinnin ylläpitämiseen. Tai mä ehkä kuvailisin niitä hidasteiksi, koska harva asia oikeasti pysäyttää meidät täysin. Mä oon ollut kohta 10 vuotta pienten lasten äiti, oon menettänyt hetkellisesti kävelykykyni auto-onnettomuudessa ja samalla aviomieheni / Ellan isän hänen menehtyessään samassa kolarissa. Tämän myötä oon joutunut käymään läpi todella kuormittavia settejä psyykkisellä tasolla, mikä on pitänyt yllä korkeampia kuormituspisteitä jatkuvasti, yhä.

Ollaan mun miehen kanssa vasta aivan viime aikoina ymmärretty, miten älyttömän iso kuorma meidän perheellä on ollut koko ajan pohjalla ja silti ollaan menty tosi isoista uusistakin kuvioista läpi. Ei siis ihme, ettei aiempi kuorma ole päässyt juurikaan laskemaan ja välillä tulevaisuuden kuviot saattavat hiukan hirvittää. 

Mun kirjoituksen pointti ei ole nyt kertoa kuormapisteiden määristä, vaan siitä, kuinka itsestään voi ja täytyy pitää huolta, on elämäntilanne mikä tahansa. On miljoona selitystä, miksi nyt ei pysty tai jaksa. Ja varmasti nämä asiat ovat täysin ymmärrettäviä ja inhimillisiä, mitä elämä on täynnä.

Nähdään kuitenkin meidän jokaisen oma arvo. Oikeesti me ollaan itsellemme velkaa se, että me pidetään itsestämme mahdollisimman hyvää huolta. Jokaisen ei tarvitse olla urheilija tai superkokki onnistuessaan. Pienetkin arjen muutokset voivat ajastaan viedä meitä pitkälle ja auttaa jaksamaan paremmin. Se on samalla myös muiden huolenpitämistä. ❤️


Olen pitänyt blogissani taukoa yli puolitoista vuotta, jolloin olen keskittynyt julkaisuissani enemmän Instagramin ja Facebookin puolelle. Ajatuksena olisi lähiaikoina aktivoitua myös täällä blogin puolella, mutta jos haluat seurata arkielämääni ja ajatuksiani, kannattaa minut ottaa seurantaan Instagrammissa: kaisaella tai Facebookissa: Kaisa Rönkkö.
 

Kommentit